قـبرس شمالی کجاست؟

تاریخچه قبرس شمالی

جمهوری قبـرس در سال 1960 ، پس از استقلال مستعمره سابق از انگلیس ، تأسیس شـد موقعیت این جـزیره در شرق دریای مدیترانه باعث شده است که از همان روزهای اولیه حمل و نقل کشتی ها از اروپـا ، آسیـا و آفریقا به راحتی قابل دسترسی باشد. چوب ومنابع معدنی آن باعث شده است که به عنوان منبع کالاهای تجـاری در دنیای باستـان اهمیت پیدا کند حدود اواسط هزاره دوم پ.م قبرس برای اولین بار تحت سلطه خارجی قرار گرفت و از آن زمان تا سال 1960 ، تقریباً بدون وقفه ، قدرتهای خارجی جـزیره و مـردم آن را کنترل می کردند. در سال 1963 یـونانیان پیشنهاد تغییر در قانون اساسی را دادند. تـرکها نپذیرفتند و درگیریهای بین جمعی درگرفت. در سال 1964 ، سازمـانملل متحـد یک نیروی حافظ صلح را به قبرس اعزام کرد. با این حال ، راه حلی پیدا نشد و در آوریـل 1974 یونـانیان تندرو کودتا کردند. در نتیجه در ژوئیه 1974 قبـرس به دو بخش شمالـی (تـرک نشین) و جنوبـی (یونـانی نشین) تقسیم شـد.

قبرس شمالی به عنوان سومین جزیره بزرگ و پنجمین کشورکوچک جهان شناخته شده است این جزیره با نام پارادایس یا همان جزیره بهشتی معروف می باشد و هرساله گردشگران زیادی ازسراسر جهان جذب خود کرده است. جزیره ای با هزاران سال قدمت تاریـخی،فرهنگی و بیش از سیصد روز آفتابی در سال با محیطی آرام ، طبیعتی زیبا و سواحلی بکرپـذیرای گردشگـران می باشـد.

فرهنگ مردم قبرس شمالی

مردم در قبرس شمالی بسیار اجتماعی هستند و دوست دارند بیشتر وقت خود را در بیرون از منزل سپری کنند. تمام شهرها دارای کافه های محلی هستند که مردم در یک فضای گرم در آن نشسته و گپ می زنند. آنها همچنین به خصوص در آغـاز تابستان جشنـواره هایی ترتیب می دهند. همچنین افسانه هایی در کشور قبرس شمالی وجود دارد. این زادگاه الهه عشق است و وطن بسیاری از قهرمانان و مقدسین است.

دین و آیین مردم قبرس شمالی

گرچه مردم قبرس شمالی عمدتا مسلمان هستند، با این وجود آزادی مذهب در قانون اساسی قبـرس وجود دارد و بسیار کـم دیده می شود،که در صف رفتن به مسـاجد قرار گرفته و یا لباس های مذهبی بر تن کنند. زیرا آنها به این جمله که دین من در قلب من است اعتقاد دارند.مردم در انتخاب دین خود مختار بوده و آزادی عمل کامل دارند. در میان تعهدات خـاصی برای مسلمانان پنج بـار در روز در سپیده دم، ظهر، بعد از ظهر،غروب، و شب از مسـاجد اذان پخش می شود و مـردم میتوانند برای نماز خود را آمـاده کنند.در طول مـاه مبارک رمضـان، همه مسلمانان بطور منظم روزه گرفتـه و در هنگام افطار در مسـاجد و رستوران های سطح شهرمـراسم افطاری برگزار میشود. همچنین به منظور رعایت حال روزه داران ساعت کـاری درمـاه مبـارک رمضـان 2 ساعت کمتر از حالت عادی است.

آب و هوای قبرس شمالی

گرچه مردم قبرس شمالی عمدتا مسلمان هستند، با این وجود آزادی مذهب در قانون اساسی قبـرس وجود دارد و بسیار کـم دیده می شود،که در صف رفتن به مسـاجد قرار گرفته و یا لباس های مذهبی بر تن کنند. زیرا آنها به این جمله که دین من در قلب من است اعتقاد دارند.مردم در انتخاب دین خود مختار بوده و آزادی عمل کامل دارند. در میان تعهدات خاصی برای مسلمانان پنج بار در روز در سپیده دم، ظهر، بعد از ظهر، غروب، و شب از مساجد اذان پخش می شود و مردم میتوانند برای نماز خود را آماده کنند.در طول ماه مبارک رمضـان، همه مسلمانان بطور منظم روزه گرفته و در هنگـام افطـار در مساجد و رستوران های سطـح شهرمـراسم افطاری برگزار می شود. همچنین به منظور رعـایت حـال روزه داران ساعت کـاری درمـاه مبـارک رمضـان 2 ساعت کمتر از حالت عادی است.

زبان مردم قبرس شمالی

مردم قبرس افرادی بسیار تحصیل‌کرده و اکثراً به چند زبان مسلط هستند. زبان‌های رسمی قبرس، یونانی و ترکی است اما انگلیسی نیز در سطح گسترده‌ای در این کشور صحبت و به عنوان زبان تجارت بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود. آلمانی، فرانسوی و روسی نیز از جمله زبان‌های دیگری هستند که در امور بازرگانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با وجود کاربرد گسترده زبان انگلیسی، برای کار کردن در قبرس، افراد باید زبان یونانی را یاد بگیرند. در حقیقت، با وجود اینکه اکثر مردم قبرس می‌توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند ولی زبان اول در قبرس یونانی است. افرادی که در این کشور زندگی کرده‌اند به خوبی می‌دانند که حدود 95 درصد مردم قبرس به طور کامل به این زبان مسلط هستند و بیشتر فعالیت‌های تجاری آنها از طریق زبان انگلیسی انجام می‌شود. زبان نوشته‌شده بر روی تابلو‌های راهنمایی و رانندگی و منوی رستوران‌ها نیز به هردو زبان انگلیسی و یونانی است.

غذا ها و دسرهای مرسوم قبرس شمالی

از معروف‌ترین غذاهای قبرس می توان به موارد زیر اشاره کرد: “سوفلاکی ستین پیتا” یکی از کباب‌های مخصوص قبـرس است که گوشت با انواع سبزیجات مانند پیاز، جعفری و گوجه فرنگی طبخ شده و در نانی نـازک به نام پیتا به صورت ساندویچ سرو می شود. “موساکا” که در آن کدو و بادمجان در ظرف چیده شده و روی آنها را با نعناع، انواع سبزیجات و گوشت چرخ کرده می پوشانند و روی این مواد خامه ریخته و در فر قرار می دهند. “کلفتیکو” یا بره طبخ شده در تنور یکی دیگر از غذاهای معروف قبرس است. “تاراموسالاتا” نیز از گوشت گوزن، خمیر سیب زمینی، پیاز، آب لیمو ترش، روغن زیتـون و سرکه به همراه ادویه‌های مختلف تهیه می شود. “دلمه یانچی” که با برگ مو، برنج، پیاز و گوجه فرنگی تهیه می شود. “شفتالیا” سوسیس قبرسی است که با گوشت، پیاز، جعفری و ادویه به صورت بریان کردن تهیه می شود. “کباب هالومی” که از پنیر هالومی، فلفل قرمز، کدو، پیاز، روغن زیتون، آویشن و خردل تهیه می شود. “استیفادو” که از گوشت گاو آرام‌پز شده با پیاز، گوجه فرنگی و گیاهان دارویی تهیه می شود. در رستوران‌های منطقه ترک نشین قبرس “مزه” ارائه می شود که مجموعه‌ای از پیش غذاهای سرد و گرم در حجم‌های کوچک بوده و در صورت تمایل مواردی مانند کوفتـه را می توان برای غذای اصلی نیز سفارش داد. از دسرهای مطرح قبرس نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:” باقلوا استانبولي تركي ” “گلیکو” که از بادام، خرما، زردآلود، گیلاس، انگور تهیه می شود و همـواره با یک لیوان آب خنک سرو می شود. “کورابیدس”، کیک‌های کوچک بادامی که با شکر یا پودر قند پوشیده شده‌اند.”ملوماکارونا” که کیک‌های عسلی هستند. “فینیکیا” که کیک‌های گردویی هستند.”لوکوم” یا راحت الحلقوم که نوعی شیرینی ترکی است. همچنین، میوه‌های تازه از دسرهای پر مصرف در قبرس هستند.

حمل و نقل در قبرس شمالی

در سرتاسر قبرس و شهرهای مختلف آن روزانه اتوبوس ها و مینی بوس های مختلفی تردد می کنند. اتوبوس ها در فصل تابستان به طور میانگین هر 1-2 ساعت از جاده ها و خیابان های اصلی عبور می کنند. جزیره قبرس چهار نوع سرویس اتوبوسرانی دارد: اتوبوس های ترانسفر فرودگاهی که از فرودگاه به مقصد تمامی شهرها حرکت می کنند. اتوبوس های بین شهری که دو یا تعداد بیشتری شهر را به یکدیگر مرتبط می کنند. اتوبوس های شهری که در محدوده یک شهر فعالیت می کنند و بسیار رایج و متداول هستند. در آخر سرویس اتوبوس های روستایی است که اگرچه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد اما مسافران با استفاده از آن می توانند به روستاها و دهکده های ساحلی و تفریحی بروند. تاکسی راحت ترین گزینه در سیستم حمل‌ونقل عمومی در قبرس است، اما همان طور که می توانید حدس بزنید هزینه نسبتا گرانی دارد. تاکسی های خصوصی در سرتاسر قبرس وجود دارند، قبرس کشور جزیره ای است و به همین دلیل کشتی و قایق هم جزء گزینه های حمل‌و‌نقل عمومی در قبرس به حساب می آید. از کروزهای کوتاه تا طولانی و چند روزه در شهرهای ساحلی مختلف ارائه می شود.